Van Bundi naar Tassie - Reisverslag uit Devonport, Australië van Marceline Gerritsen - WaarBenJij.nu Van Bundi naar Tassie - Reisverslag uit Devonport, Australië van Marceline Gerritsen - WaarBenJij.nu

Van Bundi naar Tassie

Door: Marceline

Blijf op de hoogte en volg Marceline

17 December 2016 | Australië, Devonport

Hello everyone! Een update uit het mooie Tasmanië, waar ik op het moment van het schrijven van deze blog ben.

Na het werken in Bundi (Bundaberg), is het tijd om te gaan genieten op het grootste zandeiland van de wereld, Fraser Island. Dit is ook weer een tour waar ik samen met Kim heen ga. Vanuit ons hostel in Rainbow Beach vertrokken we met een grote groep richting de boot, die ons naar Fraser zal brengen. Eenmaal op Fraser aangekomen valt het meteen op dat er hier geen wegen zijn, je rijdt gewoon met een 4WD over het strand. Wat een aparte ervaring. Ik ben degene die als 2e achter het stuur mocht kruipen. Toch wel even wennen zo over het zand rijden. We gingen een stukje 'inlands', wat betekent dat de 'weg op het strand' plaats maakt voor smalle 'weggetjes' door het binnenland. Je moet je voorstellen dat de weg ongeveer net zo breed is als de auto met een klein stukje ruimte over aan de linker- en rechterkant van de auto. De 'weggetjes' gaan ook niet recht toe recht aan, maar kronkelen heel erg en gaan stukken omhoog en vervolgens weer een flink stuk omlaag! Wat een gaaf stuk om te rijden! Lucky me! Gedurende deze dagen op Fraser hebben we veel verschillende dingen gedaan. Iedereen die 21+ was met een rijbewijs mocht rijden in de 4WD en de bestuurderspositie werd daarom steeds afgewisseld. We hebben de eerste dag een rainforest bezocht, waar ik een slang heb gespot. Het gekke is dat je begint te wennen aan alle wilde beesten hier. Na het regenwoud is Lake McKenzie aan de beurt. Ik heb daar alle veel mooie verhalen over gehoord, maar toen ik het zag, was het toch even een wauw momentje! Wat is het water blauw! Deed me even denken aan de Whitsundays. Eenmaal in het water, bleek het water niet zout te zijn. Ideaal om lekker in te zwemmen en je ogen dus gewoon open te houden onder water. Na een uurtje te hebben gespendeerd op dit mooie stuk van Fraser, zijn we doorgereden naar een grote rots. Deze rots is een symbool voor Fraser. Vrouwen en mannen moeten hier gescheiden naar binnen en de vrouwen mochten als eerste de rots bekijken. En wat zagen we daar.... Weer een slang! Dit keer van heel dichtbij. Zo dichtbij dat ik de slang bijna had aangeraakt, per ongeluk.

'S avonds was het tijd voor een aussie bbq. Onze tourguide Danny vroeg wie dat voor z'n rekening wilde nemen. Samen met Teddy heb ik dit voor mijn rekening genomen, aangezien dit me wel een leuk idee leek. Het eten was snel op, dus of dat kwam door de mensen die zoveel trek hadden en aten wat ze maar voorgeschoten kregen, of dat het kwam door onze geweldige kookkunsten.. Daar ben ik nog niet over uit. Hoe dan ook, het was een geslaagde avond. Op Fraser zijn er geen hostels, hostels of motels. We slapen dan ook in een tentenkamp. Super leuk! Herinnert me even aan m'n kampeertijd in Spanje van vroeger.

De volgende dag stond Shipreck op het programma. Een schip die jaren jaren geleden is aangespoeld op Fraser en eigenlijk gewoon is achtergelaten. Hier uiteraard een kleine fotoshoot gehouden. Vervolgens doorgereden naar de Champagne Pools! Hier moet je je voorstellen dat er een soort kratertje is ontstaan naast de zee en de zee slaat het water de krater in. Wat een gaaf fenomeen! Ik heb tijdens mijn tour 2 meiden ontmoet, Ilona en Dominique, en met Ilona ben ik nog een stukje omhoog geklommen, zodat de golven over ons heen sloegen. Ook hier hebben we later nog een kleine fotoshoot gedaan. De lookouts zijn hier echt geweldig. Hoge kliffen waar de golven tegen aan slaan, waar je zelfs af en toe een schildpad kan spotten!
Eenmaal terug in ons kamp gingen we nog 1x weg die dag. Een hike naar de top om de zonsondergang te zien. Danny (onze tourguide) had er niet bij gezegd dat het een flinke flinke klim zou worden. Je loopt namelijk niet over stenen of asfalt, maar over zand. En in dit zand zak je nog al diep weg. Dat wordt spierpijn morgen. Eenmaal aan de top, na 45 minuten lopen, was het helaas bewolkt en konden we alleen wat mooie kleuren zien. Na het zien van een Huntsman (spin) in ons kamp, lekker kunnen slapen.

De volgende ochtend werden we verrast met een welkomsdans door een aboriginal gezin. Na gezien te hebben hoe de dans moest, mochten we het zelf gaan proberen. Ik laat deze kans natuurlijk niet aan me voorbij gaan en laat het me geen 2x zeggen. Wat een toffe ervaring! Na onze ochtend work out was het tijd om onze spullen te pakken en het kamp schoon te maken. Na een kort ritje met de auto was het tijd voor de volgende stop: een berg met aan de voet een meertje, ook wel sausagerolls genoemd. Maar wat een stuk klimmen weer.. En dat is geen pretje met spierpijn nog van de vorige dag. Eenmaal in het water besloten om toch maar de sausagemountain te gaan doen. Nu hoor ik jullie denken, waar heeft ze het over? Het is de bedoeling om de berg weer op te klimmen nadat je in het water bent geweest. Eenmaal bovenaan ga je liggen en rol je naar beneden. Uiteindelijk zagen we er allemaal uit als zandmonsters toen we beneden aankwamen, maar wat hebben we gelachen. Op de terugweg naar de boot nog een zeeslang gezien en dat was dan ook meteen het einde van een geweldige tour op Fraser Island!

Na een nacht slapen was het de volgende dat tijd voor mijn volgende bestemming samen met Ilona en Dominique: Noosa! Waar Mathilde op dat moment al was. Samen met Mathilde die middag de coastwalk gedaan door Noosa National Park. Dit park is gratis, maar de ervaring die we daar hadden was echt onbetaalbaar. We liepen langs super mooie cliffs, met hele mooie uitzichten! Tussendoor vaak genoeg gestopt om te kijken naar de surfers die allerlei gave stunts lieten zien. Hierdoor krijgen we een idee: wij gaan morgen ook surfen!

De volgende morgen hebben Mathilde, Ilona, Dominique en ik een surfboard gehuurd en zijn we naar een stuk strand gegaan met mooie golven. Wow wat zijn de golven sterk. Hierdoor lukte het me in het begin ook niet goed om te gaan staan, maar.. de aanhouder wint. Na veel oefenen lukte het me een aantal keer goed te staan! Gaaaaf!!

Die middag was het helaas al weer tijd om het mooie Noosa te gaan verlaten. Mathilde en ik reizen door naar Brisbane! Met de Greyhoundbus aangekomen in Brisbane. Eenmaal in ons hostel, bleken de dorms vol te zitten. Dus kregen Mathilde en ik een privékamer, voor het geld van een dorm. Lucky us!

De volgende dag besluit ik de City Botanic Gardens te gaan bezoeken en de stad in m'n eentje een beetje te gaan verkennen. Wat een toffe stad! De Botanical Gardens is een park met allerlei soorten bomen en planten. Gaaf om er te lopen en ik besluit hier in de toekomst zeker een rondje te willen gaan hardlopen. 'S middags de free ferry genomen naar de lagoon, een zwembad in de stad, met uitzicht op de skyline van Brisbane.

De volgende dag stond er weer iets leuks op het programma: Mount Coot-tha Lookout en de Brisbane Botanical Gardens. Een buspasje geregeld, er geld op gezet en op naar de bushalte. Bij het Lookout punt uitgestapt en daar genoten van het uitzicht: de stad Brisbane! Wat een tof uitzicht! De bus helaas net gemist, maar een half uur later toch de bus kunnen pakken naar de volgende halte: Brisbane Botanical Gardens. Weer een mooie tuin met verschillende vegetatie. Ik vind deze mooier dan die in de stad, dus gelukkig was het de moeite waard!
Eenmaal terug in de stad de City Hall en Brisbane museum bezocht met Thomas en Mathilde en daarna lekker gelegen bij de lagoon. Ik kan hier wel aan wennen! Bij de lagoon kwam ik nog een museum of art tegen, met de geschiedenis van de aboriginals, heel gaaf! 'S avonds besluit ik een rondje te gaan hardlopen. Door de City Botanic Gardens, over de brug en langs de skyline van Brisbane. Een van de mooiste routes die ik ooit heb gelopen. Zonder veel moeite kon ik, door het mooie uitzicht, dan ook 45 minuten aan een stuk door lopen! Na m'n rondje hardlopen samen met Thomas en Christoph (beide Nederlands) een rondje gemaakt met de free ferry rondom Brisbane. Wat is Brisbane mooi als het donker is! Even uitgestapt voor een duur biertje (13$) in de skyline van Brisbane en vervolgens weer teruggelopen naar het hostel. Wat is Brisbane leuk!!

De volgend dag was het tijd voor een bucketlist gevalletje: Steve Irwin - Australia Zoo! Samen met Pien en Mathilde de bus gepakt naar de zoo en de hele dag genoten van alle toffe dieren daar. Zo hebben we kangaroos gevoerd, een schildpaddenshow gezien, koala's en slagen bewonderd en hebben we de beroemde krokodillenshow bezocht! Al met al echt een leuke dag gehad! 'S avonds een gezellig avondje gehad in het uitgaansleven van Brisbane.

Volgende dag in Brisbane. Dit zou een dag worden met een Hollands tintje. Op naar de City Botanic Garden met een groepje Nederlanders. Op naar de Hollandse kraam. Daar hebben we een broodje kroket, frikadel speciaal of kaassouflee gegeten! Wat smaakte dit goed! Na een middagje bij de lagoon zijn Mathilde, Laura en ik nog naar een rooftop geweest, waar een bekende van ons, ons had uitgenodigd voor een vet uitzicht over Brisbane. Nou hij loog niet, wauw!

En toen was het helaas tijd om het gave Brissy te gaan verlaten. Samen met Mathilde en Pien het vliegtuig genomen naar Hobart, Tasmanië.

De wekker ging vroeg.. Heel vroeg..4 uur. Op naar de trein die ons naar het vliegveld zou brengen. Na een kort vluchtje aangekomen in Hobart, waar we een auto hebben gehuurd tot zaterdag. Zo kunnen we een weekje het mooie Tassie (Tasmanië) verkennen. Onze eerst stop is: Mount wellington! Wauw wauw wat een uitzicht!! Alleen wat koud.. Als je 30+ graden gewend bent, is 12 ineens wel frisjes. Na een nachtje te hebben overnacht in Hobart was het tijd om richting het noorden te reizen, richting Devonport. In Devonport is ons working hostel en vanuit dat hostel zullen we ons farmwork hervatten, alleen het seizoen begint laat, dus er is nog geen werk. Gelukkig hebben we een auto en kunnen we het 'eiland' rondrijden. De volgende dag staat dan ook het volgende op de planning: wineglassbay! Een van de mooiste stranden van de wereld. Helaas is het vandaag wat bewolkt. Na een pittige hike aangekomen bij het lookout punt, met een gaaf uitzicht over de wineglassbay! Stukje nog naar beneden gelopen en daar echt over het strand kunnen wandelen. Het is geen strand waar je even met je handdoekje op gaat liggen, het is namelijk nog al een stukje lopen over oneffen paden, zoals keien en grind. Maar wat een gaaf strand!!

En toen was het december. December spenderen in de zomer, daar moet ik nog even aan wennen. Maar het was al weer tijd voor ons volgende uitje.. En probeer dit maar eens goed uit te spreken : Narawntapu National Park. Weer een hike door een prachtig natuurpark. Er was ons verteld uit te kijken voor kleine walibi's en kangaroos, maar ook voor 3 soorten slangen die daar leefden. Na een kleine instructie hoe je moest handelen als je een slang ziet, konden we gaan beginnen aan de hike naar ons lookout punt. Eenmaal aan de top was het weer een supertof uitzicht, het verveeld nog steeds niet al die mooie plekken hier!! Onderweg zag ik een zwarte slang, die heel rustig langs ons wandelpad lag. Oke, er zitten hier dus echt slangen! Rustig er met een boogje er om heen gelopen en doorgelopen. Het pad werd aangegeven met gele paaltjes. Maar toen we eenmaal heel veel kangaroos zagen, zijn we er toch op af gelopen voor een paar mooie foto's. Slecht plan.. We waren het pad kwijt.. Daar stonden we dan, tussen de kangaroos en omringd door water. Die dag had ik mijn spierwitte Nikes aan, en met die schoenen moest ik door het moeras lopen. Er was geen andere optie. Gelukkig heb ik naderhand m'n schoenen goed schoon weten te krijgen :) . Al met al weer een toffe dag gehad!

Op de vrijdagen worden hier in het hostel altijd feestjes georganiseerd, dus na ons dagje op het strand was het tijd voor een feestje: Mexican party! Het hostel lijkt niet op een hostel die je tegenkomt in bijvoorbeeld Brisbane of Sydney. Het lijkt hier een grote familie, waar een huiselijke sfeer hangt. Iedereen hier wacht op het werk.

Helaas hebben we vanaf de zaterdag geen auto meer en moeten we voortaan alles te voet afleggen. Na wat rustige dagen was het tijd voor Sinterklaas!! Samen met Pien en Mathilde besloten om het toch klein te vieren hier. Voor een klein bedrag hebben we wat cadeautjes voor elkaar gekocht, hebben we pannenkoeken gebakken, speculaasjes gekocht in het Nederlandse rek in de supermarkt en er een gezellige avond van gemaakt! Een Canadees hier in het hostel, Michel, wist dat we Sinterklaas gingen vieren en gaf ons wat cadeautjes en zei: 'happy Sinterklaas!' Dus kregen we nog wat extra's, heel aardig!

Ik mis het sporten wel, dus besluiten we te gaan sporten. Na een ochtendje yoga besluit ik de volgende dag een bootcamp les te geven. Superleuk, want er was een grote opkomst! Ook hebben we die week gebowld, waar ik ineens in de laatste ronde m'n superkracht heb gevonden. Ineens 3 strikes achter elkaar gegooid en in totaal 4 in de hele ronde! Nog nooit zo goed gespeeld haha. En dan komt er wel een moeilijk puntje..m'n oma wordt 85 jaar en ik ben er niet bij. Uiteraard ben ik haar niet vergeten en heb ik haar een kaartje gestuurd en hebben we natuurlijk even geskyped!

Maar nu ben ik dus nog steeds niet aan het werk.. Iedere week wordt het weer uitgesteld. We zouden voor de dinsdag op de lijst staan om te gaan werken. Maar we stonden niet op de lijst. Ineens had de boer minder mensen nodig en vielen Mathilde, Pien en ik er dus net buiten. We stonden bovenaan de lijst voor het apple thinning met mensen die nu als eerst zouden werken. Ik kreeg nog wel een baantje aangeboden voor de potatoes (aardappelen), maar dat was het zwaarste wat je kon hebben hier en het was een echte mannenbaan. Aangezien ik al een paar dagen ziek ben en ik m'n lichaam niet helemaal naar de haaien wil helpen, sla ik het baantje af. Ik zou, als ik de aardappelen aan zou nemen, ook van de lijst met appels worden gehaald, waar ik bovenaan stond. Gelukkig heb ik deze keus gemaakt, want ik word dinsdag wakker en hoor dat we op de lijst staan en dat we woensdag zullen gaan werken. Ook horen we dat de baas niet de aardigste man is en dat er al wat mensen zijn ontslagen. Dat wordt dus hard werken om je baantje te behouden!

En dan is het zo ver: werken! Om 6 uur ging de wekker, op naar de apple farm. Na een korte instructie begonnen Pien en ik aan onze rij. De bomen staan in rijen naast elkaar en per 2 personen heb je 1 rij, per persoon pluk je 1 kant van de boom. Onze taak was om de kleine en rotte appels uit de boom te verwijderen om ruimte te maken voor de grote appels. Dit moest je doen door middel van het knippen in je vingers. Op deze manier pluk je (als het goed is) alleen de appel en niet het steeltje. De goede appels moesten genoeg ruimte hebben om te groeien en er mochten er niet meer dan 2 bij elkaar hangen. De rotte/kleine appeltjes mochten, als je ze had geknipt, gewoon op de grond vallen. Dit 'thinnen' van de appels doen we 8 uur per dag en het is by far het saaiste baantje dat ik tot nu toe heb gehad. 8 uur lang knippen met je vingers verveelt snel.. Gelukkig pluk je de appels met een maatje en is dat wel gezellig!
Nadat we 2 dagen dit werk hadden gedaan, mochten de vrijdags 'bagthinning' doen. Hetzelfde principe geldt, rotte/kleine appels plukken, maar dit keer mocht je ze niet op de grond gooien, maar moest je ze in je buidelzak gooien en vervolgens in een grote krat doen. Deze appels gaan ze gebruiken als ingrediënt in bijvoorbeeld bier. En wat ben ik blij dat het daarna weekend is! Er staat een free bbq op het programma, georganiseerd door de hostelbaas in het kader van Kerstmis. Superleuk!! Daarna ging de bbq over in een gezellig feestje, geslaagde avond dus!

Op dit moment heb ik dus eindelijk werk en heb ik het nog steeds naar m'n zin. Aankomende week zal ik nog gaan werken op de apple farm en zal ik de 24e naar Sydney vliegen voor Kerstmis en Oud&Nieuw, waar ik echt onwijs veel zin in heb!!

  • 17 December 2016 - 10:52

    Gusta:

    Wauw Marceline wat een verhaal weer, wat een gave gave reis maak je toch! Prachtig al die belevenissen te volgen. Kheb er weer van genoten hoor !

  • 17 December 2016 - 12:03

    Janneke:

    Je kunt gewoon voelen hoe je daar aan het genieten bent en heel veel indrukken op doet. Herinneringen maken voor de rest van je leven. Heerlijk om te lezen en zo een beetje mee te genieten van jou reis. Als ik dan denk dat dit meisje bij ons in de vouwwagen op de grond boekjes van dikkie dik zat te lezen en nu alleen een mega reis door Australië maakt. Meid ik wens je nog heel veel plezier, fijne kerstdagen en een super fantastisch 2017

  • 17 December 2016 - 12:18

    Marcline:

    Dankjulliewel allebei! Heel leuk om te lezen hoe jullie meeleven!

  • 17 December 2016 - 14:26

    Harry En Dicky:

    Hoi Marceline, wat een mooi verhaal weer. Fijn dat je het zo leuk hebt. Je bent al zo weer een tijdje weg. En voor je het weet........komt Iris. Wat zal het leuk zijn om elkaar zover van huis weer te zien. Hier in huis staat ook veel in het teken van de reis. Van backpack tot korte broeken er wordt vanalles bezorgd. Wij wensen je hele fijne kerstdagen en oud en nieuw. Ga er lekker van genieten want het is vast een hele ervaring om dat midden in de zomer te vieren. Hele fijne tijd en we hopen dat jullie straks met elkaar ook een super fijne tijd zullen hebben. Liefs Harry en Dicky

  • 17 December 2016 - 14:55

    Marceline:

    Leuk om te horen! Ik heb ook zin in mn reis met Ier! Geniet van de voorbereidingen en een Fijne Kerst met elkaar, geniet!

  • 08 Januari 2017 - 19:49

    Pauline Brouwer:

    Hallo Marceline, groeten en een goed nieuwjaar gewenst. Leuke reisverslagen, ook groeten van de collegafysio's (Zandhove ), mis je ons nog een beetje? Tot volgende keer, groet Pauline.

  • 09 Januari 2017 - 05:51

    Marceline:

    Hoi Pauline en natuurlijk de rest van alle collega's!

    Wat leuk dat jullie mijn verhalen lezen! Jullie uiteraard ook nog een Gelukkig Nieuwjaar! Ik denk zeker nog geregeld terug aan mijn tijd in Zandhove, op een positieve manier natuurlijk! Groetjes aan iedereen daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marceline

Actief sinds 22 Juni 2016
Verslag gelezen: 601
Totaal aantal bezoekers 86744

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2016 - 10 Juni 2017

Australië

Landen bezocht: