Farmwork - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Marceline Gerritsen - WaarBenJij.nu Farmwork - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Marceline Gerritsen - WaarBenJij.nu

Farmwork

Door: Marceline

Blijf op de hoogte en volg Marceline

17 November 2016 | Australië, Rainbow Beach

In mijn laatste blog was ik net terug van de Whitsundays. Wauw wat gaat de tijd snel! Ondertussen al ruim 5 weken in Aussie en wat is het hier genieten!!

Na de Whitsundays wilde ik graag door naar Fraser Island, helaas door drukte moet ik hier 3 weken op wachten.. Tsja wat te doen.. Ik ben op zoek gegaan naar een baantje in Airlie Beach, waar ik op dat moment ben. Alleen kan ik daar niet echt wat vinden. Op dat moment was ik alleen aan het reizen en had ik mijn eerste kleine dip. Gelukkig heb ik het kunnen oplossen. Ik sla Fraser voor nu even over en reis eerst even door naar Noosa, om daarna een stukje terug te reizen naar Fraser.

Maar ik heb nog 1 dagje over in Airlie Beach! Ik had zin in een toffe wandeling, dus besloot ik naar een reisbureau te gaan en te vragen naar een leuke hike. Op naar Conway National Park. Daar het eerste stuk van de hike met een Zwitsers stel gelopen. Wauw wat een prachtige plek voor mooie natuur en overal geritsel van beesten. Oke, dat was wel even eng.. Daarna de hike alleen voortgezet. Nu hoor ik jullie denken.. Alleen? Ik had af en toe contact met Leo, die ook in Australia is, om hem te laten weten dat ik veilig was. En volgens het reisbureau kon je de hike ook goed alleen doen. Super gaaf om de natuur te ontdekken zonder veel toeristen! De heenreis had ik met de lokale bus gedaan. De terugreis niet, die was veel leuker. Ik ontmoette daar een lokale juf die lesgaf aan haar klas op het strand en ik mocht meerijden in de schoolbus. Tussen de leerlingen in uniform zat ik daar..een Nederlandse backpacker. Wel een gave ervaring!

De dag er na besluit ik door te reizen naar Agnes Water - Town of 1770, om daar een dagje te surfen. Na een nachtje in de nachtrust kom ik aan en kan ik meteen het surfboard op. Helaas niet al te beste golven, maar wel aan m'n peddeltechniek kunnen werken. In Agnes Water kom ik Mathilde en Jens tegen, van mijn groep van Australian Backpackers. Na onze surftrip verander ik mijn plan om door te reizen naar Noosa en besluit ik samen met hen door te reizen naar Bundaberg om daar te gaan werken op een farm (boerderij) om daar fruitpicking (fruitplukken) te gaan doen.

Dus op naar de volgende halte Bundaberg, waar als het goed is, veel werk te vinden is. Onderweg langs veel mooie plekken gekomen met de bus. Je moet je voorstellen dat je een stadje ziet met dus bewoonde wereld en een paar kilometer verderop zit je in eens op een grote vlakte met alleen maar een weg. Wow, wat zijn de afstanden groot hier. We hadden al wat working hostels opgezocht, alleen deze waren nog dicht. Een working hostel is een hostel die ook werk voor je regelt. Uiteindelijk bij een hostel aangekomen en daar onwijs veel informatie in moeten vullen. Een paar uur later lagen we in ons hostel, met het feit dat we werk hadden! Ik bespaar jullie de details van al het papierwerk maar even.. We slapen in Cellblock Backpacker, een oude gevangenis, waar de barman ook de schilder is, maar ook de receptionist haha.

De maandag begonnen we op onze farm; lemonpicking it is! Weer veel papierwerk invullen.. Nadat we een training hebben gekregen, kregen we een snoeischaartje, een buidelzak voor de lemons (citroenen) en een ring om de lemons mee te meten. Ze mochten niet te klein zijn, dat vond de baas (Trish) niet zo leuk.. Met ladders de lemons pakken, in de tas doen en weer doorknippen. Als je tas vol was, deed je de lemons in een grote bin. Was je bin vol dan kreeg je, afhankelijk van de waarde, $180-$210 dollar per bin. De bin vulde je met 2 personen. 1 bin per dag vullen lukte bij goede bomen. In het begin van het werk ging het vullen niet snel, maar na een aantal dagen hebben Mathilde en ik aardig wat bins gevuld. Alleen je moet je voorstellen dat we de lemons hebben geplukt in de stralende zon, 34 graden en met onwijs veel vliegen!! Wat waren die beesten onwijs irritant! Er konden zich ook slagen bevinden op die farm. Die heb ik gelukkig niet gezien. Die week 5 dagen gewerkt. Het weekend was dan ook zeer welkom. Zaterdag lekker uitgeslapen en heb ik een nieuwe oorbel laten zetten! 'S avonds door onze Duitse vrienden, Chris en Theresa, meegegaan naar de karaoke bar en daarna nog even wat dansjes gedaan in de club. Nadat we de zondag hebben besteedt aan het strand, we helaas in de middag terug moesten naar het hostel omdat het zo hard regende, moesten we maandag weer aan het werk. Maaaaar, dit keer kregen we een 'hourly paid job' dus per uur betaald. Dit is veel beter dan betaald krijgen per bin. Dit kwam omdat het heel hard had geregend afgelopen weekend en normaal plukken dus niet mogelijk was, he wat vervelend.

Dus maandag mochten we gaan plukken met een picking machine. Je plukt de lemons uit de boom en gooit die meteen in een rijdende bak met water vol chemicaliën. Een nadeel van dit werk is: het is oersaai! Ik mis hierbij echt een uitdaging. Nog een nadeel is dat de vliegen er nog steeds zijn, maar de vliegen gaan eerst in het water zitten vol chemicaliën en vervolgens zich nestelen in m'n ogen. Gevolg: rode ogen. Dit werk hebben Mathilde, Jens, Chris, Theresa, Amber en Aisha (uit de UK) en 2 Fransen voor 3 dagen gedaan. Ik vond het welletjes geweest op deze farm, waar je gewoon echt keihard moet werken voor zo weinig geld. Maar er staat iets gaafs op de planning, namelijk mijn Fraser Island Tour!! Wat heb ik daar nu zin in, na al dat harde werken, ga ik er extra van genieten!

Dus op donderdag, nadat ik ben uitgezwaaid door Mathilde en Chris, op de bus gestapt naar Rainbow Beach, waar ik die donderdag een briefing heb over onze tour. De tour is van vrijdag tot zondag.
Momenteel zit ik dus in Rainbow Beach en heb ik vandaag m'n briefing voor Fraser Island. Ik denk dat ik na het harde werken van afgelopen week dubbel ga genieten van m'n tour!

Liefs uit Queensland - Sunshine state!

  • 17 November 2016 - 08:02

    Nicole:

    Hoi Marceline,

    Wat leuk te lezen dat je het zo ontzettend naar je zin hebt! Wat een belevenissen zeg! Super. Geniet er van, ik hoop snel weer een blog van je te lezen!! Geniet van alles!.

    Lieve groet,

    Nicole

  • 17 November 2016 - 08:17

    Gusta:

    Nou jij beleeft zeker van alles. Hartstikke leuk te lezen allemaal. Wat een schat aan ervaring ben je aan het opdoen zeg. Veel plezier weer verder en ik kijk uit naar je volgende verhalen. Je foto's op FB zijn ook prachtig idemdito op instagram. Super gaaf hoor wat je allemaal aan het doen bent.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marceline

Actief sinds 22 Juni 2016
Verslag gelezen: 701
Totaal aantal bezoekers 86761

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2016 - 10 Juni 2017

Australië

Landen bezocht: