Zuidereiland Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Marceline Gerritsen - WaarBenJij.nu Zuidereiland Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Marceline Gerritsen - WaarBenJij.nu

Zuidereiland Nieuw Zeeland

Door: Marceline

Blijf op de hoogte en volg Marceline

14 Maart 2017 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Hello allemaal! Kia Ora!

Op het moment van schrijven zit mijn reis er bijna op. Ik zal jullie mee terug nemen naar mijn reis door het prachtige Zuidereiland van Nieuw Zeeland.

Nadat we met de ferry uit Picton waren vertrokken, kwamen we na een mooie overtocht op het Zuidereiland. Daar werden we voorgesteld aan onze nieuwe buschauffeur van Stray, die ons gelijk naar onze eerste stop bracht: Abel Tasman National Park. Ons hostel bevindt zich aan de voet van dit park, dus met uitzicht op de gebergtes. De volgende dag staat er een kajaktour gepland. Kajakken tussen prachtige bergen en rotsen, waar we zelfs nog sealions hebben kunnen spotten! Na 3 uur kajakken kregen we een lunch op het strand, waarna ons nog een hike te wachten stond. Ik was alleen mentaal niet voorbereid op een 4 uur durende hike, maar vanwege de omgeving was het toch niet zo erg. Wat een prachtig stuk land is dit weer. Ook hier weer erg van genoten. De volgende dag is het een kwestie van backpack weer inpakken (ja, het gaat steeds sneller), en op naar Westport. We kwamen er aan, zijn meteen naar het strand gegaan om daar lekker ons avondeten op te eten. Wat een plaatje. Het plaatje werd alleen maar mooier, toen ik samen met Laia (Spaans reismaatje) naar de zonsondergang heb gekeken op de pier. Onbeschrijflijk wat mooi dit was. Ik merk al dat ik steeds in herhaling val, maar jullie begrijpen vast waarom. Het werd alleen erg koud nadat de zon onder was. Gelukkig een lift terug kunnen krijgen naar ons hostel door 2 lokale bewoners. Na 1 nachtje Westport reden we door naar Franz Josef! Een stop waar ik erg naar uitkeek. We kregen de kans om een zogenoemde HeliHike te doen. Dan brengt een helikopter je naar de top van de gletsjer en dan mag je daar onder leiding van een gids nog gaan wandelen. Ik had me in eerste instantie niet opgegeven om mee te gaan, maar ik verandere al snel van gedachten.. Dit wil ik! Er was gelukkig nog 1 plek..Die is voor Mars dacht ik. Yes ik kon mee. Dus de volgende dag stond er iets gaafs op me te wachten. De Franz Josef gletsjer is namelijk 1 van de 3 overgebleven gletsjers ter wereld! En ik ga er op lopen! Nadat we een dikke broek, een jas, schoenen en spikes hadden gekregen, konden we de helikopter in. Dit was al een ervaring op zich! Binnen enkele minuten sta je op een gletsjer en loop je over ijs en tussen ijsrotsen. Hier mochten we dus enkele uren rondlopen. Het weer was zo'n beetje perfect! Stralende lucht en zon. Een paar minuten voor het einde van de tour vielen er echter wolken tussen de bergen en moesten we acuut geevacueerd worden. Alles gebeurde heel georganiseerd en we werden netjes teruggebracht met de helikopter. Maar dit was toch wel echt iets wat ik niet snel meer vergeet. Maar de volgende dag konden we de bus weer in, want Wanaka stond op ons programma. We hebben hier lekker aan het meer gelegen en genoten van de natuur, want ja, dat kan heel goed in Nieuw Zeeland. Na Wanaka was het tijd voor Queenstown, een grote stad in Nieuw Zeeland. Deze dagen ons als echte toeristen gedragen en uiteraard wat Nieuw Zeelandse souveniers gekocht.

Helaas kunnen wij de South Loop, het meest Zuidelijke deel van Nieuw Zeeland niet zien, omdat alle bussen volgepland zijn. Maar daar ligt wel de Milford Sound die we graag willen zien. Dus besluiten we naar Te Anau te gaan, dit nog wel met onze buspas. De eerste dag Te Anau hebben we vooral geslapen en programmaatjes uit Nederland teruggekeken, wat zijn we moe. Als je dit verhaal terugleest, zie je ook dat we vaak maar 1 of 2 nachten op 1 plek blijven. We worden in Te Anau toevallig ook alledrie wat ziekjes, dus zo'n vrije dag komt nu even goed uit. Maar gelukkig gaan we ook nog wat leuks doen. We rijden met een tour naar de Milford Sound, dit zijn fjorden in Nieuw Zeeland, waar ook een deel van The Lord of the Rings films zijn opgenomen! Gaaf! Onderweg stoppen we met de tourbus al langs mooie plekjes en eenmaal bij de haven aangekomen, konden we meteen aan boord van onze cruise. Deze boot voer langs de fjorden en watervallen. Ook dit was weer geweldig! Ook hier, van dichtbij, weer sealions gezien! De foto's zijn een mooie herinnering aan deze dag. In Te Anau hebben we de dag er na nog een mooie wandeling gemaakt en heb ik hardgelopen langs het meer. Ik kan wel zeggen dat dit wel een van de mooiste hardlooproutes is die ik ooit heb gelopen. Maar helaas komt ook aan dit mooie plaatsje een einde en gaan we met een gewone intercity bus terug naar Queenstown. Daar staat de fegdburger op het programma als avondeten. Een beroemde burger in Queenstown. We laten vervolgens Queenstown achter ons en gaan door naar Mt Cook, de hoogste berg in Nieuw Zeeland. Of die hoog is.... geen idee.. We hebben hem niet gezien. Helaas was er veel laaghangende bewolking en regen en daardoor konden we de top helaas niet zien. Maar we mogen eigenlijk niet klagen na al het mooie weer wat we hebben gehad! Ook achter de wolken schijnt de zon! Dat is nu onze slogan! Na een nachtje in Mt Cook vervolgen we onze reis naar onze eindbestemming: Christchurch. Christchurch is een paar jaar geleden getroffen door een aardbeving en de schade ervan was nog goed te zien. Overal staan gebouwen in de stijgers en staan en pylonnen. Wat zonde van een stad zoals dit. Wel hebben we er onze reis heel mooi en lekker af kunnen sluiten bij de Mexicaan!
We worden de dag er na opgehaald door Jan. Zijn gezin is familie van Heleen en we mogen er onze laatste nachten verblijven, heel erg leuk!

Jullie kunnen wel lezen dat ik samen met Iris en Heleen een fantastische reis heb gemaakt door Nieuw Zeeland, wat wat mij betreft het land is met de meest prachtige natuur! Morgen is het tijd om gedag te zeggen tegen deze lieve meiden, om mijn reis weer alleen te gaan vervolgen. Dus niet meer koken en boodschappen doen voor 3, maar weer voor 1. Ik zal vliegen op Sydney, waar ik ga proberen weer te gaan werken. Ook dit is weer een nieuw avontuur waar ik weer zin in heb!

1 ding weet ik zeker: dit land zal ik niet snel vergeten!


  • 14 Maart 2017 - 12:00

    OPA:

    wat een fantastisch verhaal en wat heb j e genoten. liefs van Oma en Opa

  • 15 Maart 2017 - 20:26

    Gusta:

    Allemachtig jij rolt van het ene avontuur in het andere , maar het is weer genieten om dit allemaal te lezen. Jou foto's op FB zijn ook elke keer weer prachtig
    Deze herinneringen pakken ze je idd nooit meer af
    Have fun met je volgende onderneming
    Groetjes Gusta

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marceline

Actief sinds 22 Juni 2016
Verslag gelezen: 561
Totaal aantal bezoekers 86751

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2016 - 10 Juni 2017

Australië

Landen bezocht: