Roadtrip Sydney-Canberra-Melbourne-Adelaide-Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Marceline Gerritsen - WaarBenJij.nu Roadtrip Sydney-Canberra-Melbourne-Adelaide-Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Marceline Gerritsen - WaarBenJij.nu

Roadtrip Sydney-Canberra-Melbourne-Adelaide-Perth

Door: Marceline

Blijf op de hoogte en volg Marceline

20 Mei 2017 | Australië, Perth

Er is veeeel gebeurd sinds mijn laatste blog. Om jullie niet te vervelen met een onwijs lang verhaal zal ik hieronder eerst maar eens vertellen over de reis van Sydney naar Perth die Pien en ik hebben afgelegd. Have fun!

Nadat ik gedag heb gezegd tegen mijn huisgenootjes ga ik opweg naar central station, waar Pien en ik de trein pakken naar het pick up punt voor ons voertuig. We krijgen een simpele auto, waarmee we in 1 dag naar Canberra gaan rijden. De auto in Canberra weer ingeleverd en de rest van de dag in Canberra besteed, wat ik eigenlijk best een leuke stad vind, na best wat meningen te hebben gehoord dat het wat saai was. We hebben een rondje gemaakt met de free bus en zo zien redelijk wat van de stad.
De volgende dag hebben we de Greyhound bus genomen naar Melbourne, een busreis van ongeveer 8 uur. We komen aan in ons hostel in Melbourne en het is echt vreselijk, het stinkt enorm en er zijn geen ramen. Na wat klagen bij de receptie hebben we een upgrade gekregen naar een betere en vooral schonere kamer!

De volgende dag is onze echte eerste dag in Melbourne en we bezoeken de Queen Victoria Market, een overdekte markt met werkelijkwaar alles aan souveniertjes, eten en drinken en kleren. Hier ons zeker een paar uurtjes vermaakt. De middag besteed in het centrum bij de Hozier Lane, waar veel graffiti art te vinden is. Er was zelfs een kunstenaar aan het werk, erg leuk! Helaas zijn veel tekeningen vernield, omdat mensen er zomaar doorheen schilderen. Niet in de vorm van een mooie nieuwe tekening, maar gewoon wat krassen of letters. We bezoeken nog het museum van Melbourne, waar ook kunst van Van Gogh hangt. Heel grappig om te zien! Die avond kopen we kaartjes voor iets wat echt nog op m'n lijstje stond: een rugby game!

Goede vrijdag in Melbourne. Die beginnen we in de Botanic Gardens, die zo'n beetje iedere stad in Australie heeft. Tuinen met mooie bomen en planten. Helaas begon het wat te regenen en zijn we er al vrij snel weer uit gegaan. Alle tuinen lijken immers ook wat op elkaar. We bezoeken Federation Square en lopen een mooie kerk in en gaan daarna de St Patricks Cathedral in. Heel veel staat in het teken van Goede Vrijdag. Tot slot nemen we de bus naar Fitzroy voor nog meer graffiti kunst.

Zaterdag hebben we besteed in St Kilda. De echte zomer is voorbij en dat is merkbaar aan de temperatuur. Het is niet heel warm en zonnig meer. Na de fish and chips zijn we teruggaan naar het CBD (centrum) en zijn daar naar het AAMI park gegaan waar de rugby game op het punt staat om te beginnen!
De wedstrijd is heel spannend, maar de Melbourne Rebels winnen in een spannende derby nipt van de Brumpies. Na de wedstrijd komen de spelers nog naar de tribunes en kan ik het niet laten met de spelers op de foto te gaan.

1e paasdag hebben Pien en ik onszelf verwend met een paasontbijtje en gaan we nog naar de Queen Victoria Market. Morgen is het tijd om onze roadtrip te beginnen naar Perth! We halen ons voertuig op, wat een relocation is. Voor een paar dollar per dag heb je dan een voertuig die je binnen een paar dagen ergens heen moet brengen, een stuk goedkoper dan huren. Het is nog een beetje een verrassing wat we krijgen, maar we krijgen een 4WD safari jeep. Hoe cool! Met een rooftoptent waar we in kunnen slapen! We kunnen beginnen aan de Great Ocean Road!! Een hele bekende route van Melbourne naar Adelaide langs de prachtige kust. En wat zijn deze kustlijnen prachtig. We rijden langs mooie kliffen en uitzichtpunten! Wauw wat is de zee mooi blauw. We komen tegen zonsondergang aan bij the twelve apostels, wat een timing. De zon onder zien gaan op dit punt was echt magisch! De twelve apostels zijn rotsen die in het water staan langs de kust. Er zijn er alleen geen 12 meer over haha.
De volgende dag rijden we weer naar de twelve apostels, om dit keer alles bij daglicht te bewonderen. Ook dit was erg mooi. Next stop: Loch and Gorge, een prachtige kliff met rotsen in het water. Een toeristische stop, maar gelukkig niet druk. Heel erg mooie stop! De London Bridge is onze volgende stop, wat lijkt op een brug van stenen en rotsen in het water. We hebben echt heel mooi weer en dat maakt dat onze foto's heel mooi worden! Bij The Grotta stoppen we weer. Een trap naar beneden brengt ons bij een soort uitkijkgat/sleutelgat met uitzicht op de oceaan. Wauw!
We bezoeken de Bay of Martyrs en de Bay of Islands waar we bij beide punten over de zee met haar kliffen kunnen kijken. De kangaroos bij onze overnachtingsplek maken het af voor die dag!

De next day stond The Grampians op het programma! Een National park wat een echte must see is. Met de eerste stop: Boroka lookout, snap ik al meteen waarom, een prachtig uitzichtpunt over het National park. De tweede stop, Reids Lookout & The Balconies, was al net zo mooi. The Balconies lijkt ook echt op een balkon over het park! Zover het oog rijkt alleen maar prachtige natuur! De laatste stop, mckenzie falls, was een uitdaging. Veeeel trappen, eerst naar beneden, maar ja, later ook weer omhoog. Het was het waard, want de waterval was erg mooi.

En dan komen we aan in Adelaide. Waar het pijpenstelen regent. We stoppen er maar even, maar rijden al snel weer door. Vanaf Adelaide is het nog een lange weg, ik herhaal laaaange weg naar Perth. In totaal zullen we zo rond de 4000km afleggen van Melbourne naar Perth. Overnachten doen we soms langs de kant van de weg, waar mede reisgenoten staan. Vaak een gezellige boel dus. Maar ook verblijven we soms bij communities, waar we voor een paar dollar kunnen verblijven met douche en toilet.

De dag er na komen we langs een bordje: halfway trough Australia! Momentje was dat. Maar ook de realisatie dat we nog een lang stuk moeten. Wat is Australie toch groot! We rijden langs veel landschappen, maar 1 ding overheerst: grote stukken is er helemaal niks. Geen roadhouse, geen supermarkten, geen mensen, geen winkels, helemaal niks! Soms zien we het landschap veranderen van zand, naar tras en van gras naar lage boompjes en weer naar zand. Heel apart. Het leuke is, omdat je niet veel mensen onderweg tegenkomt, dat bijna iedereen naar elkaar zwaait. Om even kenbaar te maken dat alles goed gaat.

We naderen de grens tussen South Australia en West Australia. Het lijkt echt alsof we een ander land in moeten, want we mogen geen vers fruit en groenten meenemen. Gelukkig waren we al op de hoogte door lokale mensen die dat ons hadden verteld.

Ik blijf me verbazen over de zonsondergangen hier. Elke avond is het weer even een momentje om er naar te kijken. De ene nog mooier en roder dan de andere. Omdat we vaak geen bereik hebben is het nog meer dat je geniet van de natuur om je heen en word je alleen afgeleid als er een dier voorbijkomt.

We rijden na de border ook nog op Australia's Longest Straight Road, die 146,6 km lang is. 146,6 km zonder ook maar 1 bocht. Technisch gezien zou je de cruise control aan kunnen zetten en je stuur vast kunnen zetten en je zou de weg met je ogen dicht kunnen rijden. Dit leek ons echter niet een heel verstandig plan..

De dag er na hebben we echter wel weer bereik en dan is het fijn het thuisfront weer even op de hoogte te brengen dat alles goed gaat, maar ook om te horen dat daar alles goed gaat! Net voor Perth zetten we onze rooftoptent voor de laatste keer op, als het weer enorm betrekt. Snel lopen we naar de keuken van de community en het begint me te regenen. Even later kijk ik bij de tent en is de tent teruggeklapt, alles zeiknat. We klappen alles in en mogen van de dame van de community in de keuken slapen. Heel erg lief! Al snel liggen er matrassen en slaapspullen en kunnen we lekker slapen.

En dan rijden we ons laatste stukje naar Perth en zit deze roadtrip er op. Maar wat was dat een gave. We hebben kunnen proeven aan het 'echte' australie en we hebben er nog niet genoeg van.

De week in Perth besteden we bij familie van Conny, de vriendin van mijn vader. We worden met open armen ontvangen en al snel horen we dat we zo lang mogen blijven als we willen. Heel erg fijn! Als werk zoeken op niks uitloopt, besluiten Pien en ik dat we graag de westkust willen doen. We boeken een camper, waar we op 2 mei zullen beginnen aan de reis naar Darwin. We zullen de westkust doen via Exmouth en Broome, via Karanjini naar Darwin. Dit is niet alleen onze laatste trip samen, maar ook mijn laatste deel van Australie wat ik zal zien deze reis. Ik heb er zin in, maar een beetje met een dubbel gevoel, omdat het laatste deel nu toch echt is aangebroken.

Op het moment van schrijven zit de trip naar Darwin er al bijna op, maar dat werd een beetje teveel leesvoer. Die houden jullie te goed!

Iedereen die me volgt, bedankt voor jullie berichtjes de afgelopen tijd. Die doen me goed. Voordat jullie kunnen knipperen met jullie ogen, zullen jullie mij weer zien in Nederland. Tot die tijd ga ik nog even genieten van Australie!

See ya!

• 20 Mei 2017 - 16:08

Oma En Opa:

We zijn weer op de hoogte. Leuk geschreven. Zien uit naar het laatste stuk naar Darwin.
    Als je bij een instragam of WhatsApp een foto met beschrijving zet, kijk ik altijd even op Google afbeeldingen een aantal, foto's van de streek waar je dan bent,heel leuk voor ons om zo ook veel, van Australië te zien.veel liefs van ons en tot voor jouw helaas over 9 dagen, trouwens ook wij zullen je ook de foto's en . Berichten missen. Gr o en o

• 20 Mei 2017 - 16:29

Gusta:

Fantastisch weer om te lezen !
    Kheb er weer van genoten hoor