De verschillen tussen Nederland en Australie - Reisverslag uit Devonport, Australië van Marceline Gerritsen - WaarBenJij.nu De verschillen tussen Nederland en Australie - Reisverslag uit Devonport, Australië van Marceline Gerritsen - WaarBenJij.nu

De verschillen tussen Nederland en Australie

Door: Pien, Mathilde en Marceline

Blijf op de hoogte en volg Marceline

10 Januari 2017 | Australië, Devonport

Ondertussen zijn wij (Pien, Mathilde en Marceline) alweer 3 maanden in Australie en hebben we de 'Ozzie way of life' al aardig te pakken! Maar wat valt ons nou op aan dit prachtige land als we het vergelijken met Nederland? We nemen jullie mee in de verschillen tussen 2 landen die op veel vlakken met elkaar verschillen.

- Om te beginnen is het klimaat erg anders. Vooral de zonkracht is erg sterk in Australie, waardoor we het zelfs nog voor elkaar krijgen om met factor 50 te verbranden. Binnen Australie zelf zijn de temperatuursverschillen vaak ook erg groot. Zo is het centrale deel van Australie vaak veel warmer dan andere delen.
- De wilde dieren. Waar je het in Nederland al leuk vindt om vogels, wilde zwijnen of zeehonden te spotten, kan zijn geluk niet op in Australie. 1 klein verschil: de dieren zijn hier wat gevaarlijker, soms dodelijker. Zo hebben we al eens bijna op een slang gestaan en is het raadzaam om een reisgidsje open te slaan of een local te raadplegen voordat je de zee in gaat. Het kan maar zo zijn dat er dodelijke dieren zwemmen. Helaas vinden we deze dieren op sommige plaatsen vaker dood dan levend langs de weg.
ーHet links rijden in Australie. Aan de andere kant van de wereld rijden ze aan de andere kant van de weg en zitten ze aan de andere kant van de auto. Schakelen is dan in het begin ook even wennen. Bij het oversteken is het ook uitkijken. Het is in Australie een kwestie van rechts-links-rechts kijken voor dat je oversteekt. Ook op de roltrappen en op de stoepen is het een kwestie van 'links lopen' .
- De mentaliteit van de bevolking. Is wat lastig uit te leggen als je het zelf niet hebt meegemaakt. Een voorbeeld: We waren aangekomen in Brisbane en zagen er waarschijnlijk nogal verdwaald uit. Er kwam meteen iemand naar ons toe om te vragen of hij ons kon helpen en heeft ons vervolgens de weg gewezen.
- Alcoholverkoop. In Nederland kun je alcohol kopen bij de slijterij, maar ook in de supermarkt. In Australie kan dit niet. Alcohol koop je in de bottleshop, waar ze zelfs een drive in hebben. Ironisch genoeg kan je dus alcohol kopen terwijl je achter het stuur zit.
- Smaak van water. De smaak van water is veel beter dan in Nederland. In Australie heeft het een chloorsmaak.
- De huizen. In Nederland is het normaal om rijtjeshuizen te zien. Dit komt eigenlijk niet voor in Australie. De huizen zijn grotendeels vrijstaand of er staat een appartementencomplex. Daarnaast kun je bij de meeste huizen niet naar binnen kijken, iets wat in Nederland vaak wel kan.
- De afstanden. Australie is groot, erg groot. In Nederland ben je anderhalf-2 uur aan het reizen om van west naar oost te reizen, die tijd ben je hier kwijt om van het ene puntje in Sydney naar het andere te reizen. Gelukkig zijn de kosten van het OV hier een stuk goedkoper.
- Vervoer. In Australie voelt vliegen met het vliegtuig hetzelfde als de bus of trein pakken in Nederland.
- Nederland kent een kaasschaaf, Australie niet.
- Vlees. In Austraie is het vlees erg duur en smaakt soms wat raar. Op dit moment leven we dus zo'n beetje vegetarisch.
- WiFi is een schaars goed in Australie. En heb je WiFi in een openbare ruimte, dan is het vaak niet erg snel.
- In Nederland wordt er vaak wijn of bier geschonken bij een BBQ. Hier wordt er veel gebruik gemaakt van Goon. Dit is een wijn, die je lekker vindt of niet, en is vrij goedkoop.
- Dresscode. Waar we in Nederland lekker gaan stappen op onze sneakers, is dit in veel clubs in Australie niet toegestaan en hanteren ze een dresscode.
- Wachten op de bus. Zodra er in Australie een bus tot stilstand komt, wachten de mensen geduldig tot dat er niemand meer hoeft uit te stappen. Dit hebben we regelmatig anders gezien in Nederland. Daarnaast viel ons op dat echt bijna iedereen hier opstaat voor mensen die slecht ter been zijn en dat deze mensen uitgebreid worden geholpen.
- Reclame's. De reclames in Nederland duren altijd veel te lang. In Australie duurt deze echter maar een paar minuten.
- Fietsen. Fietsen doen de Australiers eigenlijk zelden, maar als ze fietsen, fietsen ze hier allemaal met een helm. Een fietsenrek zul je niet snel vinden bij de supermarkt.
- Supermarkt. Spaarzegels kennen ze niet in Australie. Helaas kunnen we dan ook niet sparen voor een nieuwe bestekset of kaasschaaf.
- Restaurant. In veel restaurants kennen ze geen bediening in Australie. Je gaat simpelweg naar de balie, besteld je eten en drinken, krijgt een nummerbordje en je zoekt een tafeltje. Het eten wordt later naar je tafel gebracht.
- Waterkolk. In Australie draait het water naar de andere kant het putje in. Aanschouw het fenomeen: aantrekkingskracht van de aarde.
- Kranen en sloten. De kranen en de sloten open en sluit je in Australie ook de andere kant op. Het is iedere keer weer een kwestie van kijken hoe de sloten werken.
- In Australie dragen kinderen een schooluniform.
- Werken. Voor het werk als appelplukker krijg je in Australie ongeveer net zoveel betaald als een baan in Nederland waar je een opleiding voor moet hebben gevolgd.
- Reduced prices. Veel eten is na 6pm (18:00) reduced, dus afgeprijst in Australie.
- Mode. Wij vinden de Australiers achterlopen qua mode.
- Blote voeten. Het is in Australie normaal om op blote voeten te lopen. Nou horen we jullie denken, dat doe ik ook vaak genoeg, maar doen jullie ook boodschappen op blote voeten? Ja, het kan in Australie allemaal.
- Surfen. Kinderen in Australie leren hier zo'n beetje eerder surfen dan lopen.
- Alcoholcontrole. Zoals al eerder vermeld kun je in Australie alleen alcohol kopen in de bottleshops. Dit komt omdat er veel alcoholverslaving voorkomt in Australie. Controles op alcohol gebeurt hier dan ook veel.
- Zorg. De zorg in Australie is heel krom geregeld. Zo moet je in het ziekenhuis eerst $500,- betalen om uberhaubt zorg te krijgen. De zorg in Nederland is zo slecht nog niet.
- Openbare toiletten. Die zijn er in Australie in overvloed en ze zijn ook nog is erg schoon!
- BBQ. De real ozzie bbq, een bekend fenomeen hier. BBQ'en doe je hier veelal op het strand, waar iedereen zelf z'n vlees meeneemt, oftewel BYO (bring your own).
- Staten. Australie is verdeeld in staten, Nederland in provincies. Nederland kent 1 tijdzone, australie kent er meerdere. Zo heb je dus al tijdsverschil binnen 1 land.
- OV. In elke staat heb je een ander Openbaar Vervoersbedrijf. Zo heb je in de stad Sydney de Opal en heb je in Brisbane de Go Card.
- Vuurwerk. Waar in Nederland iedereen zelf z'n vuurwerk koopt en afsteekt, mag dit niet in Australie. De government regelt hier het vuurwerk in de vorm van vuurwerkshows.
- Kaas. De kaas in Nederland blijft toch echt het lekkerste.
- Vlokken en hagelslag. Tsja, dit fenomeen kennen ze niet echt in Australie.
- Kerst. In Australie kennen ze maar 1 Kerstdag en in Nederland kennen we er natuurlijk 2. ' Tweede Kerstdag' in Australie heet hier 'Boxing Day', op deze dag houden veel grote winkels flinke uitverkoop.

Zo zullen er nog veel meer verschillen zijn, maar dit is al een goed begin.

Wij houden van dit land en gaan dus nog maar even door met genieten!

Liefs Pien, Mathilde en Marceline

• 10 Januari 2017 - 09:43

Marrit:

Ik zou mij niet zijn als ik even wat dingen nuanceer hier. Ik ben het met 90% eens (moet er ook erg om lachen - de herkenning), maar sommige feiten zijn onjuist.

Goon drinken de toeristen en alcoholisten, geen Australiër die dat drinkt. Buiten misschien wat puisterige pubers.

Zonder helm fietsen geeft hier hoge boetes, dus doet iedereen braaf.

Supermarkt: je kunt wel sparen. Je krijgt pasje en die scan je eerst voordat je boodschappen scant, krijg je kortingen mee.

Waterkolk= myth, draait net als in Nederland

Kranen/sloten andere kant: overal in de wereld volgens mij met de uitspraak 'righty tighty, lefty loosy' behalve voor- en achterdeuren.

Zorg is hier fantastisch geregeld! Gratis zorg voor alle inwoners. Behalve tandarts en dat Kun hè bijverzekeren voor $6 per week. Zónder eigen risico. Mijn hele zwangerschap en bevalling incl alle controles, ziekenhuis opname en echo's zijn gratis.

• 25 April 2022 - 09:51

Lizzy:

hallo!
    Wij zijn Bob en Lizzy en wij doen een onderzoek naar de verschillen met Nederland en Australië, Sydney, zouden wij misschien in contact kunnen komen en wat vragen kunnen stellen?
    alvast bedankt!
    Groetjes Lizzy en Bob
    opleiding vastgoed en makelaardij fontys